Koszonom Nektek a rengeteg biztatast, megjegyzest, olyan jo erzes, hogy ennyit gondoltok ram! Tenyleg. Mar tegnap irtam volna tovabb a blogot, ha nem kinaiul vagy japanul jelent volna meg a menu... Nade most.
Valek kerdezte a fontos hindi mondatot, igy hangzik: Me kucs nahi kharidungi. Sok erdekesseget fedezek fel nap mint nap a hini nyelvvel, vagy az indiaiak angol beszedevel kapcsolatban. Peldaul alap, hogy nem ejtenek labiodentalis frikativakat, gy.k.: v-t es f-et. Ehelyett bh-t es ph-t mondanak. Az s es az sz megkulonbozteteseben sem jeleskednek. A fenti mondatrol csak annyit, hogy bar nem sokat tudok meg a hindi nyelvtanrol, egyes szam elso szemelyben sem mindegy, hogy fiu vagy-e vagy lany. Ha fiu lennek, azt mondanam: kharidunga. Es altalaban az a-ra vegzodo nevek ferfinevek, miert is gondoltam, hogy Krisna es Siva istennok... A tisztelet kifejezesenek nagyon arnyalt modjai vannak az indiai kulturaban. Ez a nyelvben is megjelenik, pl. haromfele szo van az egyes szam masodik szemelyu nevmasra, es egyes szam harmadik szemelyben is kulon nevmas van arra a szemelyre, akit amugy "magazol" (hurra, megvan az idezojel!). A "ji" a nev vegen is a tisztelet kifejezoje, az igen is igy hangzik, ha megfelelo szemelyne valaszolunk. Nagyon tetszik nekem, ahogy az indiaiak koszontik egymast, osszeteszik a kezuket, es azt mondjak, "namaste". Ez valahogy nagyobb odafigyelest mutat, mintha csak odaveted, hogy hello. Ha valakit nagyon tisztelnek, peldaul a gyerekek az asram vezetojet, ugy koszontik, hogy megerintik a labat, majd a sajat homlokukat.
Az asramrol. Az asramok altalaban egy tanitonak es tanitvanyainak kozos lakhelye, egy kozosseg lakik bennuk meghatarozott szabalyok szerint. Vannak etkezesi szabalyok, szigoru vegetarinusok (tojast sem esznek). Erdekes volt, ahogy Dwarko ji azzal magyarazta az allatok megolesenek tiltasat, hogy Jezus is mondta, szeressetek ellensegeiteket. (Ki mondta, hogy a tehen az ellensegem?) Kulonbozo vallasu asramok vannak, kulonbozo gurukkal es tevekenyseggel. Vannak kicsik es onellato, falunagysaguak. Ezt az asramot, mint kiderult, nem Dwarko ji alapitotta, hanem Winoba (nem biztos, hogy igy irjak), aki egy nagyon spriritualis ember volt, es Gandhi tanacsadoja lett. Dwarko ji eloszor csak foldet muvelni jott az asramba, majd megkapta a vezetes feladatat. Eleinte a kornyezo falvak szegeny lakoinak akart segiteni (igazabol most is azt teszi), de a szegenyek penzbeli segitese nem volt fenntarthato, mert tudatlanok voltak ahhoz, hogy jol hasznaljak a penzt. Sikerult a hatosagtol egy csomo foldet szerezni, amit a szegenyek kozott szetosztottak es Dwarko ji ugy dontott, hogy a gyerekeket veszi magahoz, oket tanitja irni-olvasni, gazdalkodni, es akkor ok majd tudnak banni a penzzel is es nem lesznek olyan tudatlanok. 54 eve vannak gyerekek az asramban, akik nem feltetlen arvak, csak a szuleiknek konnyebb igy, es ok is jobb ellatasban reszesulnek itt, mint otthon. Valamint ok a kornyezo falvak jovojenek letetemenyesei. (Ez a megye, Bihar a legszegenyebb Indiaban.) A napirend a kovetkezo: 5-kor keles, fel 6-tol reggeli ima, ahol a gyerekek enekelnek kereszteny imakat (pl. Assisi Szent Ferenc imadsagat, "tegy engem beked eszkozeve") es egyeb erkolcsi tanitasokrol enekelnek. Aztan nekik tanora van 7-ig, amig Dwarko ji az onkenteseket tanitja Gandhirol, Buddharol es egyeb spriritualis dolgokrol. 7-tol 8-ig a gyerekek takaritanak, mindenhol felsopornek. 8-kor reggeli, majd a farmon dolgoznak es a fozesben segedkeznek, 11-kor mosakodas, es delben ebed. 2-ig delutani alvas, amikor ugyis nagyon meleg van, nomeg a koran keltek, 2-tol 4-fel5-g tanitas, aztan szabadido 6-ig, amikor sotededik, es esti ima van. Vacsora 7-kor, 8-tol alvas. Jol ki van talalva, es 9-tajban mar nekunk is fellovik a pizsamat.
A ket dannal, akik egy hetre jottek vissza latogatoba, ket napot toltottunk a testverasramban, Baghaban, ami sok szempontbol kulonbozik ettol, noha azt is Dwarkoji alapitotta (egybe irva jobban tetszik, ezentul igy lesz :)). Csak fiuk vannak ott (vagyis egyetlen kislany van, az egyik fiu testvere), es az egesz egy hatalmas farm a semmi kozepen, ket kilometerre a telepulestol. (A farmmal gyakorlatilag onellatok, a piacon is adnak el termenyeket, sok mindent bio modon termesztenek - ezt a vezeto dan nepfoiskolaban tanulta...) Nincs aram, es viz is csak kezipumpaval hozzaferheto a kutbol - bar mivel egyenesen a kutbol jon, joval tisztabb, ittuk is. Este petrolueumlampaval vilagitanak, es gyakorlatilag ahogy besotedik, vegeter a nap. Az asram sokkal szervezettebb, a tanarok 100%-ig ott vannak a kozossegben, a gyerekek minden delutan kriketteznek - mar egy-ket szabalyt sikerult felfognom... A fiuk kiegyensulyozottak, tisztelettudok es kedvesek. A gyerekek szeretgetese itt nem nagyon szokas, ugyhogy rajtunk szoktak csimpaszkodni, amit nem banok, ha mar beszelgetni nem tudok veluk, legalabb felveszem oket, meg porgok veluk. A baghai asramban nagyon fontos, hogy a vezeto Sureshji minden reggeli ima utan beszel a gyerekekhez, magyaraz nekik az eletrol, Gandhirol, erkolcsi kerdesekrol, ami itt Bodhgayaban hianyzik, Dwarkoji mar csak az onkenteseket tanitja, a gyerekeket nem. Van joga is, ami affele reggeli torna, kifejezetten joleso es jokedvu. A gyerekek amugy nagyon szegenyes korulmenyek kozott elnek - bar meg nem voltam a szobaikban (szoba hindiul "kamra"...), es mintha a nagyreszuk folyamatosan taknyos lenne. Amugy indiait meg nem lattam orrot fujni, bar mindenki allandoan szipog, kohog, krakog es kopkod - lassan megszokom, bar en nem szoktam meg ra.
Meg egy kis szines. Az egyik tanarnovel vallasrol beszelgettunk, es megkerdezte, nekunk ki a legfobb istenunk, es hogy hivjak. A kerdes teljesen helytallo, de vicces volt azt valaszolni, hogy egy istenunk van, es ugy hivjak, Isten.
2009. február 22., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Sariji, namaste. Ezek szerint Krisna felesege Krisni. Abban meg bizoinytalan vagyok, hogy a Ford Fiefta beszedhiba vagy sajatos Del-indiai szokepzes. Tegnap este a Szines fatyol cimu filmet neztuk, aminek a helyszine par kilometerrel arrebb van, de azert gondoltunk rad.
VálaszTörlés